GOJI z CHin

Niejako w drugim końcu świata, wysoko w górach Chin rosną rośliny o jasnofioletowych kwiatach, dających latem czerwone, małe i podłużne owoce. One również zawierają całą gamę cennych składników odżywczych.

W suszonych jagodach goij mamy 68% węglowodanów, 12% białek, 10% tłuszczów, 10 zdrowych włókien (błonnika) pozytywnie wpływających na trawienie. Znajdziemy tu 18 aminokwasów, w tym 8 niezbędnych dla organizmu, których ten sam nie jest w stanie wytworzyć, a także 6 różnych witamin, 11 minerałów i pierwiastków składowych, 22 inne składniki odżywcze, 5 typów nienasyconych kwasów tłuszczowych, 5 rodzajów karotenoidów i pigmenty fenolowe działające jako przeciwutleniacze.

Owoce te są również jednym z najbogatszych źródeł antyoksydantów, jak np. karotenoidy, witaminy: C i B1, cysteina, mangan, cynk, miedź, selen. Przeciwutleniacze wzmacniają system immunologiczny, zapobiegają chorobom nowotworowym. Znajdujący się w jagodach goji w większej ilości niż w marchwi beta-karoten, nasz organizm przekształca w witaminę A. Ta zaś odpowiada za zdrową skórę, lepszy wzrok, mocniejsze serce i silniejszy układ odpornościowy.

Witaminy C znajdziemy w jagodach goji 500 razy więcej niż w pomarańczy. A jest ona przeciwutleniaczem, ponadto odgrywa istotną rolę w rozwoju kości, gojeniu ran, utrzymaniu zdrowego układu krążenia. Witaminy B1 i B2 odgrywają ważną rolę w metabolizmie węglowodanów oraz właściwym funkcjonowaniu układu nerwowego i krążenia. B1 zwiększa poziom energii, poprawia nasze samopoczucie, pomaga w zwalczaniu depresji.

Wśród mikroelementów mamy żelazo zapobiegające niedokrwistości (100 g jagód goi 9 mg tego pierwiastka, a ta sama ilość wołowiny – tylko 2 mg), wapń niezbędny dla zdrowych kości i zębów, prawidłowego ciśnienia krwi, w zapobieganiu chorobom układu krążenia, potas potrzebny do syntezy białek, selen – przeciwutleniacz wspomagający system immunologiczny, neutralizujący niektóre toksyny.

Jagody goji odmładzają i odżywiają ciało. Legenda głosi, iż są iskrą namiętności. Dlatego stara chińskie przysłowie ostrzega mężczyzn, którzy podróżują bez swoich żon: Kto podróżuje tysiące kilometrów od domu, nie powinien jeść goji.

Zalety jagód goji

  • pobudzenie układu odpornościowego
  • zapobieganie chorobom nowotworowym
  • poprawa wzroku (duża ilość beta-karotenu)
  • zwiększenie poziomu energii
  • lepsza produkcja hormonu wzrostu, którego spadek wraz z wiekiem prowadzi do zmniejszenia energii, zmęczenia, osłabienia mięśni i akumulacji tłuszczu
  • jako adaptogen, gdy jesteśmy w stresie
  • równoważenia ciśnienia krwi i poziomu cukru
  • lepsze trawienie
  • detoksykacja wątroby
  • pomoc w bezsenności (ze względu na obecność witaminy B1 i magnezu, odpowiadających za dobry sen)
  • utrata masy ciała (dzięki zawartości witaminy B1, wapna oraz innych minerałów wspomagających efektywne trawienie pożywienia i zapobiegających odkładaniu się tłuszczu)
  • jako afrodyzjak

U nas bywają dostępne w postaci suszonej, ewentualnie w koncentratach soków. Można je dodawać do musli i koktajli.

Piotr Stranc

Z Archiwum Nieznanego Świata - 05/2015.

 

 
 
Powered by JS Network Solutions