Żywność ekologiczną o istotnych właściwościach odżywczych i zdrowotnych określa się dziś modnym terminem superfood. Najczęściej przez wieki była normalnym pożywieniem różnych ludów.

Do wspomnianych przypadków zaliczyć można m.in. jagody acai i goji.

ACAI z Amazonii

Acai to czarne, a właściwie ciemnofioletowe, owoce przypominające polską borówkę. Rosną na wysokich palmach, w deszczowych lasach Amazonii. W smaku również przypominają zwykłą jagodę z lekką nutą czekolady.

Dla współczesnego świata odkrył ją w efekcie prowadzonych badań wybitny specjalista od spraw zdrowego odżywiania, dr Aleksander Schaussa. Następnie sok z akai jako napój wiecznej młodości rozpropagował dermatolog i dietetyk hollywoodzkich gwiazd – dr Nicholas Perricone.

Owoc ten zawdzięcza sławę swym właściwościom odżywczym, energetycznym i leczniczym. Zawiera bowiem bogactwo elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, m.in.: 18 aminokwasów, 29 kwasów tłuszczowych, 21 pierwiastków śladowych, witaminy: B1, B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), C i E (tokoferol), beta karoten, a także składniki mineralne jak: wapń, potas, miedź, cynk, fosfor oraz fitosterole czy białka.

Aminokwasy występują w tu w najdoskonalszym połączeniu: tryptofan, leucyna, treonina, izoleucyna, lizyna, metionina, cystyna, ferylanina, tyrozyna, valina, arginina, histydyna, alanina, kwas gluta mowy, glicyna i inne. To bogactwo aminokwasów dobrze wpływa na rozwój i regenerację mięśni, ich wytrzymałość, a także poprawia poziom energii w organizmie. Pozwala również zachować bilans białkowy, co z kolei warunkuje odnawianie zużytych tkanek. Zawartość białka w acai jest większa niż w jajku. A białko to podstawowy składnik hormonów i tkanek, to sprawne narządy wewnętrzne, mięśnie, skóra, włosy i paznokcie.

Szczególnie cennym składnikiem są polifenole. Można tu znaleźć tuzin różnych ich typów , w tym najważniejsze: flawonoidy i antocyjanidy. To właśnie one nadają owocom ciemnoczerwony, głęboko niebieski lub fioletowy kolor. Wykazują też cenne właściwości zdrowotne, hamując np. produkcję endaliny, która powoduje skurcze naczyń krwionośnych. Nadmiar tej substancji może prowadzić do miażdżycy lub choroby wieńcowej. Polifenole ułatwiają przepływ krwi i wspomagają pracę układu krwionośnego.

Ten mały owoc ma więcej przeciwutleniaczy niż czerwone wino (ciemne winogrona) , granaty, borówki, jeżyny czy żurawina. Związki chemiczne zawarte w antyoksydantach posiadają zdolności neutralizowania wolnych rodników, które, powodując wyniszczenie organizmu na poziomie komórkowym, stają się przyczyną groźnych chorób. W efekcie następuje poprawa ogólnego stanu organizmu, spowolnienie procesów starzenia, zachowana zostaje witalność. Jagody acai uważa się za najbogatsze źródło kwasu elagowego, który wykazuje właściwości antybakteryjne i antywirusowe. Jest bardzo silnym antyutleniaczem o potężnym potencjale antynowotworowym, mającym zdolność hamowania mutacji komórek DNA i blokowania enzymów powodujących przerzuty nowotworowe, wywołującym obumieranie komórek nowotworowych. Tzw. współczynnik ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) określa pojemność antyoksydacyjną w danym pożywieniu. W przypadku jagody acai wynosi on 1026, a więc 20-krotnie więcej niż w winogronach, do niedawna uważanych za najlepsze w walce z wolnymi rodnikami.

Nie do przeoczenia są tu fitosterole (i najważniejszy z nich beta-sitosterol), które blokują wchłanianie cholesterolu, regulują reakcje odpornościowe, stymulują działanie leukocytów. Duża ilość błonnika to poprawa trawienia i wypróżniania, a więc pracy przewodu pokarmowego.

Korzyści ze spożywania jagód acai:

  • Zwiększenie poziomu energii witalnej (przede wszystkim dzięki dużej ilości naturalnych lipidów)
  • Poprawa pracy układu pokarmowego i wydalniczego (błonnik)
  • Oczyszczenie organizmu z toksyn
  • Wzmocnienie układu odpornościowego, a w efekcie zwiększenie ochrony organizmu przed bakteriami, wirusami, szkodliwymi substancjami
  • Lepsza praca układu krążenia, obniżeniu poziomu ciśnienia krwi – sterole roślinne w acai umożliwiają łagodzenie objawów schorzeń związanych z nieprawidłowym ciśnieniem krwi. Antocyjaniny chronią naczynia krwionośne, obniżając ich kruchość, w efekcie zmniejszając ryzyko uszkodzeń układu krążenia.
  • Profilaktyka chorób serca. Polifenole w diecie poprawiają stan serca, wspomagają pracę układu krwionośnego, zmniejszają ryzyko zatoru.
  • Obniżenie poziomu złego cholesterolu, a podwyższenie dobrego dzięki antyoksydantom oraz niezbędnym kwasom tłuszczowym.
  • Poprawa kondycji umysłowej. Kwasy tłuszczowe Omega 3 usprawniają funkcjonowanie umysłu (w tym czujność i bystrość myśli), poprawiają koncentrację
  • Zwiększenie wydajności i wytrzymałości organizmu. Białko acai oraz inne substancje wykazujące efekt synergistyczny sprawiają, że organizm pracuje wydajniej bez konieczności zwiększania wysiłku.
  • Łagodzenie stresu. Acai pomaga regulować poziom hormonów odpowiedzialnych za właściwe funkcjonowanie organizmu w sytuacjach stresowych.
  • Spowolnienie procesu starzenia. Składniki energetyczne i antyoksydacyjne podtrzymują maksymalną wydolność komórek.
  • Poprawa wzroku. Dzięki właściwościom wzmacniającym naczynia włosowate sok acai pomaga zapobiegać uszkodzeniom siatkówki oka. Również beta-karoten i witamina C pozytywnie wpływa na stan oka.
  • Regulacja poziomu cukrów, tłuszczów i wagi ciała. Acai posiada wyjątkowo niski wskaźnik glikemiczny, co wspomaga dietę, pomaga kontrolować apetyt, sprzyja utrzymaniu właściwej wagi.
  • Zapobieganie osteoporozie, łagodzenie objawów cyklu menstruacyjnego. Sok z acai jest bogaty w wapń, dzięki czemu zapobiega osłabianiu kości.
  • Przeciwdziałanie infekcjom bakteryjnym, wirusowym i grzybiczym – za sprawą bogactwa substancji wspomagających system immunologiczny.
  • Pomoc w zwalczaniu refluksu żołądkowo-przełykowego – w szczególności antyoksydanty.
  • Właściwości antynowotworowe, antymulagenne. Przeciwutleniacze w wyciągu z acai pomagają zapobiegać uszkodzeniom DNA, prowadzącym do zmian nowotworowych.

 

 
 
Joomla Extensions